Het ontwerp van de 1e modulebaan.

Hier wordt het ontwerp van de 1e modulebaan besproken.

Eerst is er het thema besproken en zijn er enkele besprekingen geweest over hetgeen we wilde gaan maken.
De basis zou een modulebaan worden waarin ieder een eigen stuk (inbreng) had. In hoofdlijnen bestond het plan uit een enkelvoudig tracé met een eenvoudig klein station in een bergachtige omgeving.
Op zich niet zo'n complex geheel, maar wel een thema waar veel ruimte was voor “dichterlijke vrijheid”.


Zo kon een ieder van ons een deel van de baan de invulling geven van zijn eigen ideeën, maar ontstaat er wel één geheel.
Om het geheel niet al te statisch te maken, is het sporenplan ook niet recht gemaakt, maar is er bewust voor gekozen om een kromming in het tracé aan te leggen.
Door deze vorm van het ontwerp te kiezen, was aan beide zijde van het spoor ruimte voor bebouwing en/of het aanlegen van scenery.
Dit zorgt niet alleen voor afwisseling, maar geeft ook meer ruimte om verschillende ideeën te kunnen verwezenlijken.

Na het globaal vastleggen van het railplan, is gekeken naar de onderlinge indeling van de modules om de baan te kunnen realiseren.
Elke module heeft een afmeting gekregen van 800mm x 1200mm, waarbij 1200mm de lengte is.
In totaal waren er 6 van deze module bakken nodig voor de gehele baan.
Daarnaast zijn er nog twee zogenaamde overloop modulebakken nodig, omdat de eindbakken 90° gedraaid zijn t.o.v. in lengte geplaatste module bakken.

Hoe het een en het ander er uit ziet toont onderstaande tekening.
(voor een vergroting klik je op het plaatje)

Met behulp van het programma SCARM is het baanplan vorm gegeven.
Het is niet alleen een goedkoop programma, maar je kunt de baan ook een invulling geven qua senery.
Daarnaast kun je ook alles in 3D bekijken, waardoor je een betere indruk krijgt van het geheel.
Het programma is niet al te complex en kan ook prima op de wat lichtere systemen draaien.
Door wat truckjes toe te passen is er heel veel mogelijk met dit programma.
Onderstaande afbeeldingen geven een beetje een indruk wat het (ongeveer) moet gaan worden.
(voor een vergroting klik je op het plaatje)






Het moet ook een naam hebben.


Natuulijk is het niet compleet als de modulebaan geen naam heeft.
Er zijn heel wat bedenksels voorbij gekomen om hier een invulling aan te geven.
Hoewel er wel wat namen voorbij waren gekomen, zat "de ware" er nog niet tussen.
De namen vertelde niet goed wat we wilde uitbeelden, en daar gaat het toch om.
Tijdens de bouw van de baan is deze naam eigenlijk spontaan boven komen drijven, wat het eigenlijk, net als de baan, ook weer uniek maakt.
De modulebaan is nu gedoopt met de naam Piccola 'Vista Montagna' . Deze naam is in juli 2024 bedacht en de oplettende lezer heeft deze naam al kunnen vinden in een ander deel van deze site.
De naam geeft de juiste weergave van wat we wilde gaan maken.